Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Digital Pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V SD
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3449Keywords:
Development, Digital Comics, Space Building MaterialsAbstract
This research is development research which aims to produce certain products. This research developed digital comic media which was carried out at MIN 10 Muara Enim which resulted in a product in the form of valid and practical digital comic media. This type of research is Research and Development. The development model used is the ADDIE model developed by Dick and Carey 1996, which has 5 stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The data collection technique used is through validation questionnaires, teacher practicality questionnaires and student response questionnaires, data analysis techniques use quantitative data analysis techniques, namely static descriptive. The results that the researchers got were that digital comic media was valid with a percentage for media of 92% and very valid with a percentage for material/language totaling 92.66%. Meanwhile, for practicality through student responses via the questionnaire, student responses were categorized as practical with an assessment percentage of 93.86%. The digital mathematics comic media in class V student building materials at MIN 10 Muara Enim is valid and practical so it can be used in mathematics learning.
References
Abroto, A., Prastowo, A., & Anantama, R. (2021). Analisis Hambatan Proses Pembelajaran Daring dengan Menggunakan Aplikasi Whatsapp di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1632–1638. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.971
Agni Setiaji, H., Asih Setiyani, L., Munah Hartuti, P., & Tadris Matematika IAIN Purwokerto, P. (t.t.). Pengembangan Komik Digital pada Materi Bangun Ruang untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa.
Andriani, N. (2019). Penerapan Media Komik Digital terhadap Pemahaman Pembelajaran Matematis Siswa SMP. Halaman 31–38.
Ansari, R., Suwarni, L., Selviana, S., Mawardi, M., & Rochmawati, R. (2020). Media Komik Sebagai Alternatif Media Promosi Kesehatan Seksualitas Remaja. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 19(01),
Azizah Umi Rasyidah, S. I. L. dan U. H., Pengabdian, D., Masyarakat, K., Pembangunan, B., Berkelanjutan, I., Umi Rasyidah, A., Lestari, I., Hasanah, U., & Buana, A. (2023). Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Analisis Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Di Sekolah Dasar: Systematic Literature Review.
Cecep Kustandi, & Daddy Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Kencana.
Febriyandani, R. (2021). Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 323–330. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/index
I dewa Ayu Tria Waisakanitri. (2023). Media Komik Digital Berbasis Problem Based Learning Muatan IPA (Ekosistem) Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, Volume 6, Halaman 57–70.
Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk Pembelajaran Materi Pecahan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660
Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Dalam Jurnal Media Infotama, Volume 14, Nomor 1.
Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 5, Halaman 1560–1566.
Mardhina, A. (2022). Komik Online Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Wayang Di Era Digital. Jisabda Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, Volume 4(1), Halaman 2715–6281.
Maura Salma Amalia, S. U. Y. soepriyanto. (2020). Multimedia Tutorial Berbasis Android Untuk Memudahkan Siswa Memahami Materi Mengenal Notasi Balok Kelas X Seni Musik. Jktp, 3(1), Halaman 59–67. http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.php/jktp/index
Mbagho, H. M., & Tupen, S. N. (2020). Pembelajaran Matematika Realistik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Bilangan Pecahan. Jurnal Basicedu, 5(1), Halaman 121–132. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.632
Prustikayasa, I. M. (2019). Grup Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Ranting, N. W., & Citra Wibawa, I. M. (2022). Media Komik Digital pada Topik Sumber Energi. Jurnal Edutech Undiksha, 10(2), 262–270. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i2.47743
Rizqi, O., & Aghni, I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi Functions And Types Of Learning Media In Accounting Learning. Dalam Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia: Vol. XVI (Nomor 1).
Rohani. (2019). media pembelajaran.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Pendidikan Dasar, II, Halaman 43–48.
Syahmi, F. A., Ulfa, S., & Susilaningsih. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Smartphone Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jktp: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), Halaman 81–90. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p081
Trisiana, A., Pancasila, P., & Kewarganegaraan, D. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran.
Tsuroyya, Z. N., Yunita, L., & Ramli, D. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital pada Materi Ikatan Kimia untuk Peserta didik Kelas X IPA. Dalam JIPK, Volume 16, Nomor 2. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.