Teknologi Dalam Pendidikan: Membangun Wacana Pendidikan Indonesia Masa Depan
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3250Keywords:
Technology, Education, FutureAbstract
Technology plays a crucial role in various fields, especially in the realm of education. With the rapid advancement of technology, proficient education is necessary to prepare for a promising future. Research focuses on aspects that can facilitate the development of discourse on Indonesian education in the future, integrated with technology. This study employs a qualitative descriptive method with literature review, examining various sources related to the discussed topic. The findings elucidate strategies for constructing a discourse in the future of education integrated with technology. Moreover, the results indicate that effective educational discourse entails ideas that do not neglect the objectives and functions of education itself.
References
Amri, P., Riauan, I., Syuhada, S., & Suri, D. M. (2024). Pencegahan Kebocoran Data Pada Aplikasi Transportasi Online. Madaniya, 5(1), 225-230.
Ashari, M. (2022) Belajar dari Kebocoran Data Kredensial: Data Yang Paling Berharga adalah data pribadi. Available at: https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/14838/Belajar-Dari-Kebocoran-Data-Kredensial-Data-Yang-Paling-Berharga-adalah-Data-Pribadi.html (Accessed: 09 April 2024).
Camelia, F. (2020). Analisis landasan ilmu pengetahuan dan teknologi dalam pengembangan kurikulum. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Diana, D., & Hakim, L. (2021). Strategi kolaborasi antara perguruan tinggi, industri dan pemerintah: tinjauan konseptual dalam upaya meningkatkan inovasi pendidikan dan kreatifitas pembelajaran di perguruan tinggi. Prosiding konferensi nasional ekonomi manajemen dan akuntansi (KNEMA), 1(1).
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran online di tengah pandemi covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.
Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan indonesia dalam menyongsong dunia metaverse: Telaah filosofis semesta digital dalam perspektif pedagogik futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1630-1640.
Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), 10-15.
Joseph, P. D. J., & Boiliu, F. M. (2021). Peran pendidikan agama kristen dalam penggunaan teknologi pada anak. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2037-2045.
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak Kecerdasan Buatan Bagi Pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 110-124.
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91-100.
Oktavianoor, R., Dalam, J. D., & Airlangga, S. (2020). Kesenjangan Digital Akibat Kondisi Demografis di Kalangan Masyarakat Rural Digital Gap caused by Demographic Condition among Rural Society. Palimpsest: Journal of Information and Library Science, 11(1), 9-57.
Organization for Economic Co-Operation and Development. (2001). Understanding the Digital Divide. Paris: OECD Publication.
Putri, A., Cahyani, K., & Herlambang, Y. T. (2024). Peran Filsafat Teknologi dalam Meningkatkan Kualitas Teknologi Pendidikan di Era Disrupsi. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 34-49.
Ramdani, Z., Amrullah, S., & Tae, L. F. (2019). Pentingnya kolaborasi dalam menciptakan sistem pendidikan yang berkualitas. Mediapsi, 5(1), 40-48.
Rosmiati, M. (2020). Sistem Informasi Penerimaan Peserta Didik Baru Berbasis Web. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 6(2), 182-194.
Rusdiana. (2014). Konsep inovasi pendidikan. Konsep Inovasi Pendidikan, 43.
Salsabila, H., Nurnazhiifa, K., & Herlambang, Y. T. (2024). Pendidikan & Teknologi: Studi Filsafat dalam Perspektif DON IHDE. Seroja: Jurnal Pendidikan, 3(1), 1-12.
Savitri, A. S., Sholih, J. A. U., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Peran Teknologi Berdasarkan Perspektif Merdeka Belajar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2818-2829.
Setiawati, R., Yolandha, W., & Herlambang, Y. T. (2023). Transformasi Teknologi Dalam Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0: Dilema Teknologi Dalam Perspektif Filosofis. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(5), 219-225.
Sinsuw, A. A., & Sambul, A. M. (2017). Pelatihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi guru-guru SMP. Jurnal Teknik Elektro dan Komputer, 6(3), 105-110.
Suyuti, S., Wahyuningrum, P. M. E., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Rusmayani, N. G. A. L. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 1-11.
Wati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184.
Zahara, S. L., Azkia, Z. U., & Chusni, M. M. (2023). Implementasi Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 3(1), 15-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.