Pembentukan Kebiasaan Positif dengan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Sehari-hari

Authors

  • Alya Putri Ardani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Duha Naufal Zacky Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Azzura Al Karazi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Safrilia Alvi Kartika Universitas Pendidikan Indonesia
  • Vania Afiya Riannisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yayang Furi Furnamasari Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3229

Keywords:

Pancasila, Positive habits, Daily life

Abstract

This article was created with the aim of analyzing the importance of Pancasila values ​​in shaping the character and behavior of Indonesia's young generation. The main aim is to show how Pancasila can be used as a moral and ethical basis for everyday life, as well as a solution to various social problems faced by today's young generation, such as drugs, crime and promiscuity. This research uses qualitative methods, examining various related matters. The results of the research show that in everyday life, Pancasila does not play a role in law, but Pancasila is binding, this means that Indonesian citizens are bound to the ideals of realizing the vision of Pancasila, which is based on Belief in One Almighty God, Humanity, Unity, Interest and Justice. To achieve this, one solution is to create positive things based on Pancasila values.

References

Anshari, Endang Saifuddin. (1987). Piagam Jakarta 22 Juni 1945: Sebuah Konsensus Nasional Tentang Dasar Negara Republik Indonesia, Disertai Teks Piagam Jakarta dan Pembukaan UUD 1945 dalam Lima Bahasa Nasional. Bandung: Pustaka

Antari, L. P, Liska, L. D. (2020) Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Penguatan Karakter Bangsa. WIDYADARI: Jurnal Pendidikan, 21 (2).

Arifin, Z. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Budiono, H. (2010). Pancasila Sebagai Ideologi. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmodiharjo, D., & Shidarta. (2006). Pokok-Pokok Filsafat Hukum: Apa dan Bagaimana Filsafat Hukum Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.

Hidayat, R. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(1), 58-67.

Hidayat, S. (2013). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Pembentukan Sikap dan Perilaku Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(2), 95-108.

Kaelan, H. (2004). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.

Koentjaraningrat. (1993). Kebudayaan, Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

Mas’oed, M. (1997). Ekonomi Politik dan Pembangunan di Indonesia. Jakarta: LP3ES.

Mochtar, H. (1999). Pancasila dan UUD 1945 dalam Perspektif Sejarah Perjuangan Bangsa Indonesia. Bandung: Mandar Maju.

Mulia, H. (2005). Perkembangan Pemikiran tentang Negara Pancasila: Kajian atas Perdebatan Konstitusi dan Ideologi 1945-2005. Jakarta: LP3ES.

Nasution, S. (1999). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.

Nawawi, H. (2000). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Notonagoro, (1975). Pancasila Secara Ilmiah Populer. Jakarta: Bina Aksara.

Pasandaran, S. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Menyiapkan Generasi Emas Indonesia. Dalam Prosiding Seminar Nasional dengan Tema Penguatan Komitmen Komunitas Akademik dalam Memperkokoh Jatidiri PKn. Universitas Pendidikan Indonesia, 4 April 2015.

Pratama, D. A., Ginanjar, D., Solehah, L. S. (2023 ). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Sehari-hari sebagai Pendidikan Karakter di Mts Darus Ahkam Sukabumi. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran (SPP). 1 (2).

Rahardjo, S. (2002). Hukum dalam Jagat Ketertiban. Jakarta: Huma.

Ricklefs, M.C. (2001). A History of Modern Indonesia Since c.1200. Stanford: Stanford University Press.

Sardjono, M.A. (2014). Pancasila Sebagai Paradigma Pembangunan Bangsa. Bandung: Alfabeta.

Suharsono, A. (2007). Dasar-Dasar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.

Suparno, J. (2000). Pendidikan Karakter di Indonesia. Yogyakarta: Kanisius.

Suryadi, H. (2014). Pancasila dan Pendidikan Karakter di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Nasional, 4(1), 23-34.

Tilaar, H.A.R. (2012). Pendidikan Pancasila dalam Tantangan Globalisasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Wibisono, Y. (2008). Pancasila Sebagai Paradigma Ilmu Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published

2024-05-30

How to Cite

Alya Putri Ardani, Duha Naufal Zacky, Muhammad Azzura Al Karazi, Safrilia Alvi Kartika, Vania Afiya Riannisa, & Yayang Furi Furnamasari. (2024). Pembentukan Kebiasaan Positif dengan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Sehari-hari. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(2), 140–151. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3229