Implementasi Pembelajaran Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Moral dan Etika Untuk Generasi Muda

Authors

  • Andika Adnan Tamami Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Nayla Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Raras Noviana Putri Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Rhyno Fairuz Melin Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Rizqi Tsalats Fauzan Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Subhan Alief Putra Firdaus Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Yayang Furi Furnamasari Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3222

Keywords:

Ethics, Moral Education, Pancasila Values, Young Generation.

Abstract

The formation of a strong and responsible character, it is very important to instill the values of Pancasila in the moral and ethical education of the younger generation. The implementation of learning Pancasila values includes understanding and appreciation of the five precepts that form the basis of Indonesia's state ideology. This learning process involves interactive and contextual teaching methods, including discussions, simulations and relevant social activities. In addition, the importance of the educator's role in conveying these values in an effective and engaging manner is one of the keys to success. The main objective of this implementation is to develop attitudes and behaviors that reflect the values of Pancasila, such as tolerance, justice, humanity, unity, and democracy. Thus, the younger generation is expected to contribute positively to the life of society, nation and state, and face global challenges with strong principles.

References

Amelia, L., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai Pancasila sebagai pendidikan moral bagi anak bangsa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia.

Antari, L. P. S., & Liska, L. D. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam penguatan karakter bangsa. Widyadari, 21(2), 676-687.

Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi nilai-nilai Pancasila bagi siswa di era globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 440-450.

Aulia, N., Ramadhani, K. N., Sinaga, R. S., & Yunita, S. (2023). Implementasi pendidikan moral Pancasila kepada siswa sebagai nilai budi pekerti di MTS. Ulumul Qur’an Medan.

Bhagaskoro, P., Pasopati, R. U., & Syarifuddin, S. (2019). Pancasila dalam interaksi kearifan lokal dan ideologi transnasional. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial dan Politik (JISoP), 1(2), 112-132.

Fitriani, R., & Dewi, D. A. (2021). Membangun karakter generasi muda melalui implementasi nilai-nilai Pancasila di tengah arus globalisasi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 514-522.

Handayani, P. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila sebagai dasar negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 6-12.

Harefa, A. (2011). Implementasi Pancasila sebagai dasar filsafat dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Humaniora, Sains, dan Pembelajarannya, 5(2), 437-451.

Hasanah, U. (2021). Implementasi nilai-nilai Pancasila di kalangan generasi millennial untuk membendung diri dari dampak negatif revolusi industri 4.0. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52-59.

Jannah, A. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam kehidupan sosial budaya di masyarakat abad-21. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 931-936.

Kariyadi, D., & Suprapto, W. (2017). Membangun kepemimpinan berbasis nilai-nilai Pancasila dalam perspektif masyarakat multikultural. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 86.

Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam pendidikan sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 113-118.

Larasati, H. R., & Supratman, Y. B. (2021). Hubungan mata pelajaran Pancasila di sekolah terhadap penerapan implementasi Pancasila pada pelajar. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 1(1).

Martodirjo, H. S. (2008). Implementasi Pancasila dalam menumbuhkembangkan wawasan kebangsaan. Jurnal Ketahanan Nasional, 13(1), 1-14.

Putri, A. L., Charista, F. D. F., Lestari, S., & Trisiana, A. (2020). Implementasi Pancasila dalam pembangunan di bidang pendidikan. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 13-22.

Riyanto, J., & Baliyanto, L. (2017). Pemantapan nilai-nilai Pancasila kepada generasi muda sebagai jati diri bangsa yang sejati. Wira: Media Informasi Kementerian Pertahanan, 68(52), 7.

Rohani, E. (2019). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Aktualisasi nilai-nilai Pancasila dan kewarganegaraan dalam perspektif santri. Almuqsith Pustaka.

Septianingrum, A. D. (2021). Implementasi nilai Pancasila pada generasi milenial di era serba modern. Jurnal Mahasiswa Indonesia, 1(1).

Subagyo, A. (2020). Implementasi Pancasila dalam menangkal intoleransi, radikalisme dan terorisme. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 10-24.

Suwandi, N. P., & Dewi, D. A. (2022). Implementasi Pancasila untuk membangun karakter generasi muda.

Published

2024-05-30

How to Cite

Andika Adnan Tamami, Nayla Salsabila, Raras Noviana Putri, Rhyno Fairuz Melin, Rizqi Tsalats Fauzan, Subhan Alief Putra Firdaus, & Yayang Furi Furnamasari. (2024). Implementasi Pembelajaran Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Moral dan Etika Untuk Generasi Muda. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(2), 161–168. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3222