Evaluasi Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah SMAN 1 Kualuh Selatan Labuhan Batu Utara

Authors

  • Muhammad Irvan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lukmawati Lukmawati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khadijah Pasaribu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nindi Aulia Putri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siddiq Permadi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yuli Amelia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i2.1435

Keywords:

Evaluation, School Literacy Movement

Abstract

Literacy is the ability to read and write. Even so, the notion of literacy can still be developed further, because literacy which only consists of reading, writing and arithmetic is now not enough, but must also include reading and writing as previously mentioned, numeracy literacy, scientific literacy, financial literacy, information and communication as well as cultural literacy and citizenship. This article aims to evaluate the implementation of the School Literacy Movement program at SMAN 1 Kualuh Selatan Labuhan Batu Utara. This type of research is descriptive evaluation research where data is collected mainly through surveys, namely interviews, observation and distribution of questionnaires to research subjects.

 

References

Abidin, Yunus. (2015). Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Jawaban Atas tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan Bandung: PT Refika Aditama. h. 21.

Absor, N. F., Kurniawati, & Umasih. (2019). Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Indonesia di SMKN 57 Jakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 170–194.

Antoro, B., Boeriswati, E., & Leiliyanti, E. (2021). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 5(1), 1–15.

Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2020). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 284

Akhadiah, Sabarti, dkk. 2004. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Arikunto, Suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. h. 2.

Fauziah, Dewi Utama dkk. Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.Ika Maryani dan Siti Maryam. 2017. Evaluasi Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SD muhammadiyah Wirobrajan 3 Kota Yogyakarta. Universitas Ahmad Dahlan

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke 21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2).

Rikrik Triwiaty dan Musjafak Assjari. 2017. Program Listerasi Sekolah untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Tuananetra SDLB di SLB Cimahi. Jurnal Jassi Volume 18 Nomor 2, Desember 2017 Mardaningtias, M. R. (2018). Evaluasi Program Gerakan Literasi Sekolah Pada SMA Negeri 71 Jakarta. Jakarta: (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Oktavianti, I., Zuliana, E., & Ratnasari, Y. (2017). Menggagas Kajian Kearifan Budaya Lokal di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah. Kudus: Universitas Muria Kudus.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Muhammad Irvan, Lukmawati Lukmawati, Khadijah Pasaribu, Nindi Aulia Putri, Siddiq Permadi, & Yuli Amelia. (2023). Evaluasi Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah SMAN 1 Kualuh Selatan Labuhan Batu Utara. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 59–69. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i2.1435